woensdag
jul072010

Klanten willen alles

We staan voor de enorme uitdaging om klanten goed te bereiken. Klanten, zijn bewuster en selectiever geworden door de mogelijkheden die het internet en de nieuwe media biedt. We denken in deze digitale diensten en weten steeds sneller onze weg te vinden als het gaat om oriënteren en consumeren.

Persoonlijke touch
De nieuwe consument gaat veel doelgerichter te werk voor het bedrijf waar ze voor werken en hun privé acties. Sommige keuzes zijn traditioneel gebleven zoals: altijd de beste prijs en kwaliteit. Maar we willen wel nieuwe producten die meer keuzes bieden om een persoonlijke touch te kunnen geven (massa maatwerk). Nieuw is de groter wordende belangstelling voor duurzame en gezonde producten. Groente en fruit met minder vlieguren worden hoger gewaardeerd.

Over de top

Een oerwoud
Misschien lijkt het voor u wel een oerwoud van mogelijkheden. Aan de ene kant mag er veel meer over de top, het “MAXIMALE” moet je eruit halen, maar ook “LESS IS MORE”. Het is een pittige tijd voor de marketingman/vrouw, misschien zitten we wel in een trend. De vraag is steeds vaker: wat is nu het profiel van al die verschillende klanten, hun leefomstandigheid, wat zouden ze het liefste willen. Wordt het voor u push of pull of misschien toch een andere strategie.

Heeft u al nieuwe mediakanalen ingezet in uw communicatiedoelstelling.
maandag
jun212010

Producten met ouderwets imago krijgen een push via nieuw verkoopkanaal.

Tupperware gaat in Nederland haar assortiment nu ook verkopen via internet. Na 60 jaar uitsluitend productpresentaties bij mensen thuis te hebben georganiseerd is er een variant om elektronisch te bestellen.

Tupperware Tupperware opbergboxen
Het doel is om via internet aandacht te trekken van mensen die niet naar een demonstratie gaan. Het persoonlijke contact blijft belangrijk want na de bestelling neemt een demonstratrice contact op voor een afspraak om de producten af te leveren of te demonstreren.

Ik vindt dit een slimme manier om persoonlijk contact te behouden en daarnaast een nieuw kanaal te openen. www.tupperware.nl

Het financiële dagblad 18-6-2010
http://www.bitly.nl/319516

zaterdag
jun122010

Marktonderzoek Sociale media moet veranderen

Door de steeds groter wordende populariteit van sociale media zal het traditionele marketingonderzoek veranderen en intelligenter moeten worden om relevante informatie te kunnen opleveren. Onderzoekers kunnen het zich nu niet meer permitteren om alleen maar met cijfermateriaal te komen. De traditionele werkwijze van verzamelen en interpreteren van informatie is nu in veel gevallen te beperkt geworden.

Nieuwe generatie onderzoekers:
De nieuwe onderzoeker moet meer dienstverlener worden om aan te sluiten bij de nieuwe marketeer en het reclamebureau. Door toepassing van nieuwe methoden van onderzoek  bij zowel kwalitatief online als offline onderzoek liggen de grote kansen voor vandaag.

Rationeel en emotioneel:
Het blijkt dat consumenten onuitgesproken verwachtingen over producten en diensten kunnen hebben. Vaak brengen zij voor deze diensten offers waarbij zij ervaren dat het hun iets kost terwijl ze er ook nog voor moeten betalen. Daarom is het belangrijker geworden om via het juiste medium en op de juiste manier te vragen wat men weet over ....... of zou u willen als....... Het is beter als het onderzoek een open karakter heeft zodat het open staat voor nieuwe informatie en een leercurve mogelijk is. De basis gedachte hierbij is "Wij weten meer dan Ik".

Online vertellen de consumenten gemakkelijker wat ze echt vinden:
Het is natuurlijk niet zo dat bedrijven of producten nu pas zijn gaan luisteren naar hun klanten. Al jaren lang zijn hiervoor testpanels, vragenlijsten en diverse onderzoekmethoden ingezet. Het grote verschil is dat nu ook met de nieuwe onderzoekmethoden spontane ongedwongen gesprekken kunnen worden opgepikt wat rijker materiaal oplevert. Luisteren naar wat consumenten te vertellen hebben, zonder de traditionele gestuurde vragen,  dit geeft een beter inzicht hoe er echt over een product of dienst wordt gedacht.

De tegenhanger technologie en sciencefiction:
De mens heeft geen eigen wil meer en wordt geleefd mens en machine zijn één geworden.
“Modern times” van Charlie Chaplin.

http://www.youtube.com/watch?v=8-UiCnxARJY

Modern Times.


Maar ook “Brave New World” een sciencefiction-roman uit 1932 van de Britse schrijver Aldous Huxley beschrijft een toekomstige wereld die geheel beheerst wordt door technologie en rationalisme. Een impressie uit het boek.

“Alpha children wear grey. They work much harder than we do, because they're so frightfully clever.
I'm awfully glad I'm a Beta, because I don't work so hard. And then we are much better than the Gammas and Deltas. Gammas are stupid.

They all wear green, and Delta children wear khaki. Oh no, I don't want to play with Delta
children. And Epsilons are still worse. They're too stupid to be able to read or write.
Besides they wear black, which is such a beastly color. I'm so glad I'm a Beta."


Mensen zijn naar mijn mening niet alleen maar op zichzelf gericht, ze zijn ook creatief en hebben inspirerende dromen die ze willen delen met anderen.

zaterdag
mei292010

Crowdsourcen: creatief proces van denken

Crowdsourcen is een term die het eerst in 2006 is gebruikt door Jeff Howe en is ontstaan uit een samenvoeging van outsourcing en crowd. Hij gebruikte de term om aan te geven dat taken, die normaal worden uitgevoerd door een individu nu ook online kunnen worden uitbesteed maar dan aan een veel grotere groep mensen. De kennis en ideeën die in de markt beschikbaar zijn worden meestal niet gebruikt en op deze werkwijze kan dit wel worden benut. Crowdsourcen kan worden ingezet naast de bestaande manier van werken het is niet de bedoeling om te vervangen maar om de manier van werken te veranderen. Door een creatief proces van denken is de achterliggende gedachte van het crowdsourcen dat in deze grote groep minimaal één persoon is met een briljant idee of de oplossing heeft voor het probleem.

Voor het eigendomsrecht ontvangt de deelnemer met het beste idee een materiële of financiële beloning die kan variëren van 0 tot 1.000.000. euro.

Drie manieren van crowdsourcing:

1). Intermediairs die een eigen platform ter beschikking stellen voor crowdsource-vragen. Pickwick heeft een platform gebruikt om een innovatieve manier te vinden om thee te zetten en drinken.

2). Eigen crowdsourceplatform voor bedrijven als aanvulling op hun R&D afdeling. Oplossingen en ideeën zijn zo verzameld door Philips, Dell en Starbucks.

3). Intern crowdsoursen binnen de eigen organisatie. Laat medewerkers een bijdrage leveren in het meedenken en vormen van nieuwe ideeën en zoeken naar oplossingen. Een werkwijze die IBM toepast.

Crowdsourcen

Actueel: afgelopen woensdag was er een afsluiting van een project van de gemeente Amsterdam. Het project richtte zich op de samenwerking tussen ambtenaren, burgers en organisaties. Want de ambtenaar van nu is zich meer bewust geworden dat er fundamentele veranderingen in de samenleving plaatsvinden als het gaat om samenwerken en het uitwisselen van ideeën en zoeken naar oplossingen. Het internet is niet meer weg te denken en heeft een invloed met grotere gevolgen op de maatschappij en daarom ook op de manier van werken van de overheid. De horizon wordt verlegd van een  kokervisie naar out of the box denken. De vraag is of de topambtenaar al is omgeturnd?

Google-Crowdsourcing

Conclusie: er is nog een lange weg te gaan maar het is in Amsterdam al een mooie proeftuin gebleken. Een van de online discussies ging over “fietswrakken zijn de nieuwe hondendrollen” van de stad. Voor dit probleem is een concreet plan opgestart en opdracht gegeven voor uitvoering.

vrijdag
mei282010

Interactief tijdschrift

Gisteren de Adobe CS5 roadshow bezocht en daar werd op de iPad een interactief tijdschrift gepresenteerd. Ontwerpers kunnen nu interactiviteit toevoegen aan bestanden die in eerste instantie voor drukwerk zijn gemaakt. Bijvoorbeeld toevoegen van animaties, pop-up en video en interactiviteit van teksten. Zo is het nu mogelijk om zonder tussenkomst van interactieve teams op diverse media te publiceren zoals de iPad en slimme telefoons.



http://tv.adobe.com/watch/xd-inspire/introducing-wired-on-ipad

Interactiviteit toevoegen aan websites brochures, direct mail enz.

Page 1 2 3